Для батьків


1.  Для дитини Ви – зразок мовлення, адже вона вчиться мови, наслідуючи, слухаючи, спостерігаючи.
     Ваша дитина буде говорити так, як Ви.
2. Малюк успішніше засвоює мову тоді, коли дорослі слухають його, спілкуються, розмовляють.
Виявляйте готовність слухати.
Якщо роль слухача Вас втомлює, якщо Ви поспішаєте, не забувайте: терпіння, виявлене в дошкільний період, суттєво полегшить ваші проблеми в майбутньому.
3. Приділяйте дитині якомога більше часу. Саме в дошкільні роки закладаються основи впевненості  в собі та успішного спілкування поза сім’єю. Від рівня раннього мовленнєвого розвитку залежатиме подальший процес росту дитини в школі.
4. Не забувайте, що мова та мовлення краще розвиваються в атмосфері спокою безпеки та любові.
5.  У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії.
Поважайте її неповторність.
6.  Ставте для себе та дитини реальні цілі. Ведіть і спрямовуйте її, але не підштовхуйте.
7.    Розвивайте основні лінії дошкільного дитинства – вміння слухати, бачити, відчувати.
8.  Допомагайте дитині розвивати дрібну моторику м’язів руки, аби їй було легше опанувати письмо. Для цього необхідно вчити малюка вирізати, малювати, зафарбовувати, будувати, складати невеликі за розміром деталі, зображення тощо.
9.    Забезпечуйте можливості та умови для повноцінної гри. Іграшки!!!
Гра – це провідна діяльність дошкільника. Л.С. Виготський зазначив: «Чим краще дитина грається, тим краще вона підготовлена до навчання у школі».
10. Допомагайте дитині осягнути склад числа. Немає необхідності, щоб вона механічно лічила до 100 і більше. Нехай рахує до 10-20, але особливо важливо розуміти і знати, з яких чисел складається 5,а з яких – 7 тощо. Це є основою понятійного мислення, розуміння основ математики, а не механічного запам’ятовування.
11. Працюйте над розвитком пам’яті малюка, його уваги, мислення. Для цього пропонується багато ігор, головоломок, задач у малюнках, лабіринтів тощо в різних періодичних та інших виданнях.
12. Запровадьте в сім’ї єдиний режим і дотримуйтеся його виконання (обов’язково всі члени родини).
13. Дитина повинна мати певне доручення і відповідати за його виконання.
     14. Необхідною умовою емоційно-вольового розвитку малюка є спільність      вимог до нього з боку всіх членів родини.

                                   

                                                ДИТЯЧА АГРЕСІЯ
  Агресія — це енергія подолання, боротьби, відстоювання своїх прав та інтересів. Ця сила необхідна дитині для того, щоб досягти своєї мети, протистояти перешкодам. Небажаною є не сама по собі агресія, а неприйнятні форми її прояву: звичка кричати, ображати, битися. Тому завданням виховання дитини є не усунення її агресії, а навчання адекватно проявляти свої негативні почуття: гнів, обурення, неприйняття. Саме тому, що дитина не вміє усвідомити й висловити протестні почуття стосовно значущої особи (батька чи вчителя), у неї може виникати «безпредметна агресивність» — розповсюдження почуття злості на слабші та безпечні об'єкти — на дітей, тварин, предмети. Причиною підвищення дратівливості також можуть бути фізичні чи психологічні проблеми дитини, які виснажують її, підвищують збудженість та імпульсивність. 
                                    Чим можуть допомогти батьки? 
  Не сваріть дитину за те, що вона посміла гніватися на Вас. Навпаки, поставтеся до її обурення з розумінням й повагою: допоможіть їй усвідомити і сформулювати свої претензії до Вас. Тільки тоді, коли емоції вщухнуть, роз¬кажіть дитині про те, як Ви переживали, коли вона виявляла свій гнів. Знайдіть разом із нею вдалу форму висловлювання претензій. Поспостерігайте за собою. Дуже часто ми самі придушуємо своє роздратування, терпимо його доти, доки воно не вибухне, як вулкан, яким уже не можна керувати. Набагато легше й корисніше вчасно помітити своє незадоволення і проявити його так, щоб не принизити дитину, не звинуватити, а просто виявити своє незадоволення. Учіть дитину розуміти себе та інших. Якщо дитина навчиться усвідомлювати свої почуття й почуття інших, вона зможе свідомо обирати мирні форми боротьби і захисту. 
                                       ТРИВОЖНІСТЬ ДИТИНИ 
 Дитячі страхи є нормальною реакцією дитини, яка усвідомлює недостатність своїх можливостей. У міру розвитку умінь дитини одні страхи зникають, а інші з'являються, бо дитина усвідомлює нові небезпеки. Відсутність страхів не є показником благополуччя. Здорова дитина — та, яка не боїться боятися. Шкідливими страхами є ті, що обмежують розвиток можливостей дитини (вона не пробує досягти того, чого хоче) або підривають її здоров'я—погіршують сон, знижують апетит, псують настрій, виводять із рівноваги. Такі страхи потребують спеціальної уваги батьків та психологів. 
                                    Чим можуть допомогти батьки?
  Оскільки «нездорові страхи» характеризуються тим, що діти «бояться боятися», то насамперед допоможіть дитині спокійно сприймати сам факт наявності страхів. Якщо вона вирішить, що боятися — це неприпустимо погано чи соромно, вона уникатиме страшних ситуацій і ніколи не зможе навчитися долати їх. Не лякайтеся страхів своєї дитини, не намагайтеся відвертати її увагу від спогадів про страшний сон чи страшну фантазію. Якщо ми відганяємо страх — він переслідує нас і атакує тоді, коли ми найменше захищені від нього. Допоможіть своїй дитині зустрітись із її страхом у безпечній атмосфері: коли Ви поруч, коли вона почувається спроможною протистояти страху. Нехай вона розповість чи намалює Вам те, що її лякає, і отримає від Вас розуміння й підтримку. Необхідно, щоб дитина зрозуміла, що боятися не соромно, що всі (і Ви також) чогось боялися, нехай вона повірить у те, що теж зможе опанувати свій страх.




ПОРАДИ БАТЬКАМ

Як розвивати самостійність у|в,біля| дітей

Правило 1. Визнання|зізнання| особи|особистості| дитини|дитяти| і її недоторканності|недоторканості|. Відсутність свавілля в діях батька і матері.
Правило 2. Формування адекватної самооцінки. Людина з|із| низькою самооцінкою постійно залежить від чужої думки, вважає|лічить| себе недостатньою. Формування самооцінки дитини залежить від оцінки її батьками, оскільки в ранньому віці дитина ще не уміє оцінювати сама себе.
Правило 3. Залучати до сімейних справ|речей|. Можна проводити мінінараду за участю всіх членів сім'ї, спільно планувати|планерувати| сімейні|родинні| справи|речі|.
Правило 4. Розвивати силу волі дитини|дитяти|. Навчити проявляти|виявити| витривалість, сміливість, мужність, терпіння. Учити|вчити| докладати зусилля для досягнення мети.
Правило 5. Учити|вчити| планувати|планерувати|. Складати план дій. Велику і складну справу|річ| розбивати на ряд|лаву,низку| менших конкретних дій.
Правило 6. З малих років залучати до праці. Вимагати виконання домашніх|хатніх| обов'язків, доручень. Можна налагодити домашнє|хатнє| виробництво – навчання|вчення| ремеслу, підвищення самооцінки, зближення членів сім'ї.
Правило 7. Навчити спілкуватися з|із| іншими дітьми, людьми. Модель батьківської поведінки.
Правило 8.Формувати етичні якості: доброту, порядність, співчуття, взаємодопомогу, відповідальність.

Як усунути конфлікти між дітьми

Правило 1.       Замість того, щоб старатися не помічати негативні почуття|почуття| дитини|дитяти| по відношенню|ставлення| до брата або сестри, усвідомте їх самі і допоможіть усвідомити дитині|дитяті|. Назвіть|накликайте| передбачуване вами відчуття|почуття| дитини|дитяти|, покажіть, що ви його розумієте. Розуміння відчуттів|почуттів|, їх назва - цілюще впливає на дітей. Можна зробити інакше. Якщо ви назвете|накликатимете| вголос не здійснювані бажання|воління| дитини|дитяти| (із-за чого і виникає нелюбов до “суперника” – перешкода для бажань|волінь|), та ще і виразите|викажете,висловите| своє співчуття, це принесе емоційне|емоціональне| полегшення. Це може допомогти дитині|дитяті| зрозуміти, що саме його турбує і засмучує: не поява нового братика або сестри, а страх втратити|згубити,змарнувати,загубити| те відчуття|почуття| захищеності, яке давало упевненість у вашій винятковій, абсолютній любові до нього.
Коли від дітей вимагають хороших|добрих| відчуттів|почуттів| по відношенню|ставленню| один до одного, у|в,біля| них лише посилюється|підсилюється| негативні|заперечні| відчуття|почуття|. Коли ви дозволяєте дитині|дитяті| переживати негативні почуття – вислуховуєте|вислухуєте| її спокійно, показуєте, що розумієте її відчуття|почуття|, це приведе до появи позитивних відчуттів|почуттів|.
Правило 2.  Постарайтеся допомогти дітям знайти безпечний і нешкідливий вихід для їх негативних відчуттів|почуттів|: привчайте їх виражати|виказувати,висловлювати| свої відчуття|почуття| в символічній формі (малюнок, ліплення, лист, вірші і т.п.). А не в лайці або бійках. Цьому саме і треба навчити дитину|дитяти|: усвідомлювати своє відчуття|почуття| і уміти його конструктивно і безпечно виразити|виказати,висловити|, а не забороняти собі це відчуття|почуття| випробовувати|відчувати|.
Коли дитині|дитяті| потрібно виразити|виказати,висловити| почуття|почуття|, поставте її перед вибором шляху|колії,дороги| виразу|вираження| і допоможіть знайти найбільш конструктивний для даної ситуації. Цей навик|навичка| – не миттєва реакція крику або бійки, а пошук конструктивного способу справитися|впорається| з|із| проблемою – допоможе їй і в майбутньому.
Правило 3.       Втручаючись в бійки, припиняйте їх негайно, але|та| при цьому прагніть не займатися з'ясуванням того, хто кривдник, а хто жертва. Приділіть увагу постраждалій дитині|дитяті|, виразіть|викажіть,висловіть| віру в здатність|здібність| дітей самостійно вирішувати|рішати| свої суперечки|спори| без бійки. Не привчайте дітей до того, щоб їх суперечки|спір| вирішували|рішає| батьки, заохочуйте їх самостійно вирішувати|розв'язання,вирішення,розв'язування|.
Треба постаратися не тільки|не лише| перервати і заборонити бійку, але і підказати, якомога|як можна| спокійніше і розсудливіше вирішити конфлікт, або перемкнути|переключити| увагу дітей на те, що влаштовує|владнує,улаштовує| обох, наприклад, на спільну|спільна| справу|річ| або допомогу вам.
Правило 4.   Намагайтесь не вимагати від дітей прояву любові|кохання|. Ваша поведінка постійно перед очима дитини|дитяти|.
Правило 5.      Віднесіться до негативних відчуттів|почуттів| дитини|дитяти| як до природних відчуттів|почуттів|, а не як до зловісних ознак того, що дитина|дитя| зла, заздрісна|завидюща|, погана. Важливо|поважно| зрозуміти: дитина|дитя| не винна в своєму неприйнятті, ревнощі, в своїх відчуттях|почуттях|.